مزایای استفاده از فشارسنج های دیفرانسیل
نوشته شده توسط : علی حیدری

پایش فشار دیفرانسیل (∆p) در طیف وسیعی از فرآیندهای تولید حیاتی است. اغلب، زمانی که یک گیج فشار دیفرانسیل می تواند تفاوت فشار را با یک دستگاه نشان دهد، از دو فشارسنج استاندارد استفاده می شود. اندازه‌گیری فشار دیفرانسیل در هر جایی که تفاوت‌های کوچک فشار می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد ضروری است، مانند نظارت بر افت فشار در فیلترها، صافی‌ها، جداکننده‌ها، شیرها و پمپ‌ها، نمایش سطح مایع در مخازن، تشخیص نشت‌های سیستم و اندازه‌گیری جریان مایع. کاربردها شامل اتاق های تمیز، مبدل های حرارتی، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و کارخانه های شیمیایی،

 

یک گیج فشار دیفرانسیل تفاوت بین دو نقطه فشار را در یک سیستم فرآیند اندازه گیری کرده و به صورت بصری نشان می دهد. گیج فشار دیفرانسیل دارای دو درگاه ورودی است که هر دو به نقاط فشار تحت نظارت متصل هستند. به عنوان مثال، اگر فشار در یک درگاه ورودی 200 psi و فشار در پورت دیگر 50 psi باشد، فشار دیفرانسیل psi 150 (psi 200 - 50 psi) است.

 

گیج های فشار دیفرانسیل را می توان برای اهداف بسیاری استفاده کرد، از جمله:

 

حفظ فیلتراسیون بهینه سیستم و تشخیص تجمع مقیاس

یکی از محبوب ترین کاربردهای گیج فشار دیفرانسیل، مانیتورینگ فیلتراسیون است. هنگامی که کارتریج فیلتر شروع به مسدود شدن با آلاینده ها می کند، فشار بین درگاه های ورودی و خروجی افزایش می یابد و بازده کاهش می یابد. هنگامی که فشار دیفرانسیل به حد معینی می رسد، اپراتور می داند که زمان تعویض فیلتر فرا رسیده است و فرآیند را روان و کارآمد نگه می دارد و از آسیب به سیستم جلوگیری می کند. به طور مشابه، یک گیج فشار دیفرانسیل می تواند برای تشخیص رسوب در لوله ها و پمپ ها استفاده شود.

 


نظارت بر جریان

فلومترهای بزرگ، سنگین و گران قیمت اغلب برای اندازه گیری جریان سیالات داخل لوله استفاده می شود. گیج های فشار دیفرانسیل گزینه ای ارزان تر و ساده تر را ارائه می دهند.

 

اصل برنولی بیان می کند که برای یک جریان غیر لزج، افزایش سرعت سیال به طور همزمان با کاهش فشار یا کاهش انرژی پتانسیل سیال اتفاق می افتد.

یک صفحه روزنه، ونتوری یا نازل جریان اغلب برای کاهش قطر داخل لوله استفاده می شود. سپس می توان یک گیج فشار دیفرانسیل نصب کرد که طرف فشار قوی را به قطر بزرگتر و طرف فشار پایین را به قطر کوچکتر متصل می کند تا اختلاف فشار قبل و بعد از روزنه را اندازه گیری کند و سرعت جریان را تعیین کند. این یک راه حل با دقت بالا با هزینه کم ارائه می دهد.

 

نظارت بر سطح مایعات در مخازن

در مخازن باز، درگاه گیج فشار قوی DP در پایین مخزن قرار می گیرد و سمت کم فشار به اتمسفر تخلیه می شود. سپس گیج DP یک قرائت نشان می دهد که ارتفاع مایع در مخزن را نشان می دهد، اغلب بر حسب اینچ یا فوت آب یا درصد پر است.

 

در یک مخزن مهر و موم شده، فشار اتمسفر گاز در بالای مخزن بالای مایع موجود بر فشار هیدرواستاتیک مایع می افزاید. یک گیج استاندارد که در پایین مخزن نصب شده است، فشار سطح گاز و مایع را به جای فشار ستون آب اندازه گیری می کند.

گیج فشار دیفرانسیل در این کاربرد بسیار موثرتر عمل می کند. با اتصال سمت بالا به پایین مخزن و سمت پایین به بالا، گیج اختلاف فشار گاز را از فشار کل اندازه گیری می کند تا سطح مایع بسیار دقیق تری را نشان دهد. این می تواند یک راه حل مقرون به صرفه برای مخازن اندازه گیری اکسیژن مایع، نیتروژن، آرگون و محیط های مشابه و همچنین اندازه گیری اختلاف فشار مخزن و فشار سوراخ پایین در چاه های تولید و تزریق باشد.

 


تشخیص نشت
تشخیص نشتی در یک سیستم یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده برای گیج های فشار دیفرانسیل است.
 
به سادگی اندازه گیری فشار تفاضلی بین یک مخزن بالقوه نشتی و یک مخزن مرجع می تواند تعیین کند که آیا نشتی وجود دارد یا خیر. این می تواند در زمان صرفه جویی کرده و اندازه گیری دقیق تری را در مقابل انتظار طولانی مدت برای افت فشار در یک فشارسنج استاندارد ارائه دهد.
 
 
 
انواع فشار سنج دیفرانسیل
 
گیج‌های فشار دیفرانسیل نوع پیستونی عمدتاً برای کاربردهای رسانه‌ای مایع یا گاز طراحی شده‌اند که در آن محدوده فشار دیفرانسیل پایین و فشارهای کاری استاتیک مورد نیاز است. با عبور سیال از درگاه فشار بالا به پایین، گیج فشار دیفرانسیل مقدار کمی بای پس را از طریق حرکت پیستون/آهن‌ربای شناور در یک سوراخ دقیق در برابر یک فنر کالیبره شده حس می‌کند. هر گونه تغییر در فشار در دو طرف پیستون / آهنربا باعث می شود آهنربا متناسب با اختلاف فشار دیفرانسیل حرکت کند. یک آهنربای اشاره گر چرخشی که نزدیک به آهنربای داخلی قرار دارد، اما خارج از محفظه فشار، حرکت آهنربای پیستون را دنبال می کند و فشار دیفرانسیل روی صفحه را نشان می دهد. گیج های پیستونی نوع DP مقدار کمی بای پس را هنگام عبور سیال از پورت پرفشار به درگاه فشار پایین نشان می دهد.
 
گیج های فشار دیفرانسیل نوع دیافراگمی پورت های فشار قوی و کم فشار را از یکدیگر جدا می کنند، بنابراین هیچ بای پسی وجود ندارد. این گیج ها را می توان در کاربردهای اندازه گیری هوا، گاز یا مایعات استفاده کرد. فشار دیفرانسیل با حرکت یک دیافراگم الاستومری در برابر یک فنر دامنه دقیق کالیبره شده حس می شود. تغییر موقعیت دیافراگم در پاسخ به تغییر فشار دیفرانسیل، آهنربای داخلی را به حرکت در می آورد. این آهنربا به نوبه خود باعث می شود که یک آهنربای چرخشی خارج از بدنه گیج بچرخد. این آهنربای چرخشی دارای یک اشاره گر متصل است که فشار دیفرانسیل روی صفحه را نشان می دهد. دیافراگم جداسازی کامل را فراهم می کند.
 
بسیاری از گیج های فشار دیفرانسیل با سوئیچ ها یا ترانسمیتر های داخلی موجود هستند. این سوئیچ ها یا ترانسمیتر ها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که روشن یا خاموش شود، یا در نقاط فشار مشخص، آلارم ایجاد کند.

برای خرید این محصول می توانید با شماره های زیر تماس یگیرید:

86031739-86047201-09128446731

 

 





:: برچسب‌ها: گیج فشار , گیج فشار دیفرانسیل , اختلاف فشار ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: